De H. Maartenparochie in Lievegem organiseert het “Bijbels Leerhuis, de vijf grote redevoeringen van Matteüs”

Het Bijbels Leerhuis is een initiatief dat in alle Vlaamse bisdommen georganiseerd wordt.
Het Leerhuis is bedoeld als een traject van Bijbelse geloofsverdieping.  Het traject bestaat uit 9 bijeenkomsten van september 2022 tot mei 2023.

Thema van het Leerhuis is "Evangelie volgens Matteüs"
Typisch voor Matteüs zijn de vijf grote redevoeringen waarin hij Jezus’ woorden op een indringende manier aan ons presenteert. We horen er echo’s van de christengemeenschappen uit Matteüs’ tijd.
Eind november start het A-jaar binnen de liturgie. In de eucharistievieringen wordt dan voornamelijk uit het evangelie volgens Matteüs gelezen. Daarom wordt het volgende Bijbels Leerhuis in het teken van Matteüs gesteld.

Typisch voor Matteüs zijn de vijf grote redevoeringen waarin hij Jezus’ woorden op een indringende manier aan ons presenteert. We horen er ook echo’s van de christengemeenschappen uit Matteüs’ tijd. Om Jezus beter te leren kennen willen we deze redevoeringen samen lezen.

Het Leerhuis is bedoeld voor een brede groep : beginners die weinig vertrouwd zijn met de Bijbel, maar ook mensen met ervaring. Het gaat er om, met open hart en geest, de Schrift te beluisteren.
We plaatsen de stukjes evangelietekst binnen de ruimere context van de Schrift, de liturgie, de spirituele traditie van de Kerk en ons eigen leven.

Concreet gaat het om 7 gespreksmomenten in de eigen parochie van ongeveer 1,5u à 2u.
Op  het einde van het Bijbels Leerhuis worden alle deelnemers uit het bisdom uitgenodigd om het traject samen af te sluiten in Gent.

Bijeenkomsten in kleine groep
De sessies gaan door op de vrijdag in de catecheseruimte** van Waarschoot.
We starten om 19:30 en trachten af te ronden tegen 21:00.

Startbijeenkomst - Waarschoot
* 30 september 2022 (Nieuwe datum)

Leerhuisdagen - Waarschoot
* 14 oktober 2022
* 18 november 2022
* 16 december 2022
* 27 januari 2023
* 10 maart 2023
* 21 april 2023
* 12 mei 2023

Slotbijeenkomst in Gent - Dinsdag 6 juni 2023
Deze gaat door in het Sint-Baafshuis (Biezekapelstraat 2, Gent) om 19:30

Het aantal deelnemers wordt beperkt tot 10.
Inschrijven is verplicht. Dit kan via het icoontje "registratie"
Ten laatste tegen : 12/09/2022

Wil je eerst meer info ? Bart Goossens  -  web@parochieinlievegem.be  -  0473 73 24 60 (na 18u)

* Sint-Baafshuis  - Biezekapelstraat 2, Gent : https://goo.gl/maps/CNkUHnJxjD6mWcGo9