Doop

Een kindje dopen is wensen – in taal en teken – dat Jezus thuis mag komen in het leven van je kind.
Het is beloven – in je manier van leven en met woorden – het licht van het geloof brandend te houden in je gezin.
Het is je kind laten thuis komen in de familie van christenen
Je wenst je kindje te laten dopen in de kerk ?
We heten hem of haar alvast van harte welkom binnen onze parochiegemeenschap.

Als men een kindje wil laten dopen, heeft men vaak een viering voor ogen binnen de besloten kring van de familie.
Gedoopt worden betekent echter opgenomen worden in de christengemeenschap.
Als parochie kiezen we er voor om dit ook in een doopplechtigheid concreet te maken door in één doopviering 2 kindjes te dopen.
Uiteraard met voldoende aandacht voor elke individuele dopeling en familie.

Een doopviering wordt in regel gepland op volgende momenten :
  • 2de zondag van de maand na de eucharistieviering om 11:00  in Waarschoot
  • 3de zondag van de maand na de eucharistieviering om 10:00  in Lovendegem
  • 4de zondag van de maand na de eucharistieviering om 10:00  in Zomergem

Indien men als gezin daarvoor ontvankelijk is, kan men ook vragen om zoon of dochter te laten dopen IN de eucharistieviering,
Dit kan op volgende momenten :
  • iedere zaterdag in de weekendviering om 17:00 in Waarschoot
  • 1ste en 3de zondag van de maand om 9:00 in Lovendegem
  • 2de en 4de zondag van de maand om 9:00 in Zomergem

Op het aanmeldingsformulier zal gevraagd worden om een datum voor de doopviering te kiezen.
Deze wordt zo snel mogelijk bevestigd door de doopheer.

Hoe aanmelden
Lees even deze folder om te weten hoe het doopsel in onze parochie wordt georganiseerd.
Nadien kan je het aanmeldingsformulier invullen om je voor de doop aan te melden  :  via de knop 'Registratie'

Gelieve een doop minimum 3 maanden voor de gewenste doopmaand aan te vragen.

Na het inschrijven ontvang je een overzicht van je registratie als je een email adres hebt opgegeven.
Indien er bijkomende vragen zijn kan je deze reeds stellen via contact
Bij een doopsel wordt verwacht dat minstens één van de ouders is gedoopt. Is dit niet het geval, neem dan best ook contact op.

Boekje doopviering
Tijdens de doop wordt gebruik gemaakt van een boekje met het verloop van de viering en enkele teksten die voorgelezen worden.
Er is een basisboekje dat je kan gebruiken, wil je dit wat personaliseren.
Indien je daarvoor kiest, vragen we wel om dit vooraf door te sturen naar de doopheer.
We vragen ook om zelf te zorgen voor de kopies voor familie.

Basisboekje doopheer pastoor Willy